Welke acties hebben impact op voedselverlies bij de Vlaamse huishoudens?

Op de campagnewebsite ‘30% minder’ – een samenwerking van MIROM en IMOG – werden acties opgenomen om  voedselverlies te voorkomen, van bewaartips tot workshops rond koelkastbeheer of koken met restjes. In juni stond brood in de kijker en dankzij de bakkers van de deelnemende gemeenten uit de MIROM- en IMOG-regio werden 100.000 broodzakken verspreid om de burgers naar de tips op het 30% minderplatform te leiden.

BroodNa één jaar waren er 20.000 deelnames aan het 30% minder-platform, wat overeenkomt met ongeveer 1.300 gezinnen en 130 acties. Dit levert een besparing van 1.090 restafvalzakken op. Als de vraag “In welke categorie heb je het meest bijgeleerd of winst gehaald?” aan de deelnemers in de MIROM gemeenten werd gesteld, scoorden – na verpakkingen sorteren – de bewaartips om voedselverlies te vermijden, het hoogst.

Dat tips om voedselverlies te vermijden populair zijn, valt ook op te merken uit het aantal Restjeskookboeken van Vlaco die de afgelopen jaren verdeeld werden. Zo gingen er 3.400 exemplaren van Het Restjeskookboek en 1.400 exemplaren van Het 2de Restjeskookboek de deur uit. Dit zijn meer dan 60 recepten inspiratie om zowel vaste als vloeibare restjes uit de keuken in nieuwe gerechten te verwerken. 

De aankondiging van de lancering van Het 2de Restjeskookboek werd meer dan 10.000 keer bekeken op sociale media en kreeg ook ruime aandacht in de pers: een interview op Radio 2, een artikel in het Nieuwsblad, in het magazine Boer & Tuinder, in het ledenblad van KWB en in de nieuwsbrief van VVSG.

En omdat ook wij sterk geloven in  ‘jong geleerd is oud gedaan’, leidt Vlaco samen met Foodwin vrijwilligers en Vlaco-lesgevers op om in de derde graad van de lagere scholen ludieke lesjes te geven rond voedselverlies. In het najaar van 2021 vond de opleiding bij MIROM plaats en in mei 2022 werden de vrijwilligers van de IDM-regio getraind.

Cmartlife